50-lecie Polskiej Szkoły Filmowej, cz.1
Z okazji 50-lecia Polskiej Szkoły Filmowej Best Film Co, przy ogromnym wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, wydaje okoliczn ościową kolekcję filmową, przygotowaną specjalnie na tę okazję. Kolekcja zostanie wydana jako ekskluzywny box wraz z pisanymi przez filmoznawców opracowaniami, dotyczącymi każdego z pierwszych pięciu filmów z kolekcji Polskiej Szkoły Filmowej. Zarówno filmy jak i opracowania są w językach polskim i angielskim (napisy), a do zrobienia poligrafii posłużyły oryginalne plakaty filmowe. Jest to pi erwszy z serii czterech specjalnych ekskluzywnych wydań najważniejszych filmów Polskiej Szkoły Filmowej.
KANAŁ (1956)
Powstanie Warszawskie.
Tragiczne losy żołnierzy oddziału AK, którzy z pozycji na Mokotowie usiłują przedostać się kanałami do walczącego jeszcze Śródmieści a. Wszystkich czeka śmierć. Dowódca ''Zadra'' wraca do kanału, bo oszukany przez tchórzliwego ''Kulę'' zostawił za sobą swój oddział. ''M ądry'' załamuje się, wychodzi przez właz i zostaje roztrzelany przez Niemców. Halinka popełnia samobójstwo, ''Smukły'' ginie rozbrajają c granaty. Ciężko ranny ''Korab'' i ''Stokrotka'' docierają resztkami sił do Wisły, ale drogę zagradza im zamykająca kanał żelazna krata .
POPIÓŁ I DIAMENT (1958)
Ostatni dzień wojny. Poranek pierwszego dnia pokoju.
Pokazać tej szczególnej nocy losy młodego człowieka uwikłanego w okupacyjną przeszłość, zmęczonego bohaterstwem, przeczuwającego inn e, lepsze życie. Cóż to za piękny temat do filmu. Tej szczególnej nocy spotyka się przeszłość z przyszłością - i zasiada do jednego stołu. Przy akompaniamencie tang i fokstrotów bohater filmu, Maciek Chełmicki, szuka odpowiedzi, jak żyć dalej - jak zrzucić dławiąc y bagaż przeszłości, rozwiązuje odwieczny dylemat żołnierza. Słuchać czy myśleć. A jednak Maciek zabije...
LOTNA (1959)
Akcja ''Lotnej'' jest prosta i wyrazista: wrzesień 1939 roku, początek działań wojennych. Piękny arabski koń z magnackiej stadniny dos taje się przypadkowo w posiadanie Rotmistrza, dowódcy szwadronu i staje się natychmiast przedmiotem pożądania innych: Porucznika, Po dchorążego i wreszcie szefa szwadronu, Wachmistrza Latonia. Teraz wojna zabiera kolejno Rotmistrza i Podchorążego. Kiedy wreszcie ko nia dosiąść ma Porucznik, Lotną porywa Wachmistrz i uciekając wśród porzuconych wozów taborowych i sprzętu cofającej się armii, pada z koniem - Lotna łamie nogę.
OSTATNI DZIEŃ LATA (1958)
Nastrojowe studium psychologiczne, dramat samotności i bezradności dwojga ludzi niezdolnych do podjęcia próby wspólnego życia.
Film eksperymentalny, o konstrukcji fabularnej, zrealizowany w warunkach amatorskich.
Młody mężczyzna i dojrzała kobieta spotykają się na bezludnej plaży. Samotni, naznaczeni piętnem wojny i osobistych dramatów nie pot rafią - mimo prób - znaleźć drogi do siebie.
DO WIDZENIA, DO JUTRA... (1960)
Debiut reżyserski Janusza Morgensterna.
Tło wydarzeń, o których opowiada film, stanowią aute
- director: Andrzej Wajda, Jan Laskowski, Janusz Morgenstern, Tadeusz Konwicki