2010.03.04// A. Ścibiorek
Czarna skrzynka czyli urządzenie rejestrujące parametry lotu samolotu, wbrew swojej nazwie nie ma koloru czarnego. Celowo jest przygotowywana w kolorze jaskrawo-pomarańczowym, by łatwiej ją znaleźć wśród szczątków rozbitego samolotu.
Urządzenie rejestruje dane lotu i zapis rozmów z kokpitu. W samolocie zwykle są dwie takie skrzynki umieszczane w przeciwległych końcach kadłuba, by pomóc w odtworzeniu okoliczności katastrofy.
Czarna skrzynka
Skonstruowane są tak, by były zdolne przetrwać katastrofę. Skrzynka powinna być odporna na przeciążenia rzędu 3400 g (33 km/s2), przez czas 6,5 ms. Wytrzymuje nacisk pięciu ton i posiada zautomatyzowany nadajnik do podwodnej lokalizacji, emitujący sygnał przez 60 dni.
Wynalazcą czarnej skrzynki był Dave Warren. Niegdyś informacje zapisywane były w postaci rowka żłobionego w przesuwającej się taśmie aluminiowej. Obecnie większość sprzynek posiada zapętloną taśmę magnetyczną. Najnowsze jednak zapisują dane już w pamięci w układach scalonych. Współczesne urządzenia potrafią zapisać nawet do 1000 parametrów.