Hierarchia wartości i sposoby ich realizacji
Pojęcie wartości jest trudne do zdefiniowania. Każdy z nas ? lepiej lub
gorzej ? wie, co jest dla niego ważne, cenne i godne zaangażowania.
Jednakże aby podejmować słuszne decyzje, trzeba najpierw stworzyć
hierarchię wartości i żyć z zgodnie ze swoimi zasadami. Wkraczanie w
dorosłość nie jest proste. Współczesny młody człowiek często staje na
rozdrożu, musi wybierać pomiędzy kryteriami, którymi kierują się jego
rówieśnicy, a tym, co dyktuje mu sumienie. Wyboru nie ułatwiają mu
również dorośli, którzy są krytyczni w ocenie oraz w wypowiedziach na
temat jego zachowania.
Niniejsza książka powstała z chęci podzielenia się z Czytelnikiem
wynikami badań dotyczących wartości, które Autorki przeprowadziły w roku
szkolnym 2007/2008. Autorki chciały się dowiedzieć, jakie wartości cenią
młodzi ludzie. Istotna była dla również konfrontacja wyników badań
przeprowadzonych pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX w. z badaniami
przeprowadzonymi na początku XXI w. Autorki chciały sprawdzić, czy
młodzież, która żyje w nieco innym świecie, obcująca na co dzień z
natychmiastowym przepływem informacji, posługująca się Internetem i
wysyłająca SMS-y nadal wyznaje takie same wartości, jakie cenili jej
rówieśnicy przed laty. Czy istnieją różnice w hierarchiach wartości
współczesnej bydgoskiej młodzieży i tych, które zostały zadeklarowane
przez młodzież w latach dziewięćdziesiątych?
Uczniowie bydgoskich szkół średnich, podzielili się swoją hierarchią
wartości, a także zdradzili, w jaki sposób czy w jakich sytuacjach te
wartości urzeczywistniają. Autorki interesowało to, co prawie dorośli
ludzie uważają za wartościowe w swoim życiu. To, czy szkoła, do której
chodzą, którą sobie wybrali, daje im szansę realizowania ich wartości, a
także to, jakie znaczenie ma dla nich środowisko rodzinne. Większość z
nich w momencie badania nie była jeszcze pełnoletnia, jednakże w tym
roku osiągnęła już wiek, w którym uzyskała pełne prawo do decydowania o
sobie i możliwość zabierania głosu w sprawach istotnych dla całego
społeczeństwa (np. poprzez udział w wyborach), a także przystąpi do
egzaminu dojrzałości.
W książce zostały przedstawione wyniki badań przeprowadzonych wśród
uczniów klas drugich bydgoskich publicznych i niepublicznych szkół
ponadgimnazjalnych kończących się maturą oraz ich interpretację
poprzedzoną wykładem na temat wartości. Zawarto w niej również przegląd
definicji wartości, systemu wartości oraz hierarchii wartości oraz
przytoczyły wypowiedzi wybranych autorów na temat istnienia wartości i
sposobów ich rozumienia, a także typologie wartości i różne ich teorie
- author: Justyna Krasoń, Małgorzata Jankowska