2014.10.19// J. Kruczek
Coraz częściej zastanawiamy się co tak naprawdę wynoszą dzieci ze szkoły. Niestety systemy edukacji są tak ułożone, że zabija się kreatywność, jaką posiada dziecko przed pójściem do pierwszej klasy. Teraz wszystkie wymagające zadania są usuwane ze względu na dbałość o psychikę dziecka, aby zbytnio się nie męczyło. Wszystko zaś ogranicza się do suchego wbijania wiedzy i podawania rozwiązań na tacy.
Niestety każdy system edukacji w jakimś stopniu ogranicza kreatywność i narzuca drogę myślenia. Belgowie zdecydowali się wykonać drobny eksperyment mający pokazać jak wygląda współczesna ludzkość i jej kreatywność. A wszystko to na bardzo prostym zadaniu z orzeszkiem włożonym do długiej szklanej rurki.
Ludzie w eksperymencie...
...na kreatywność...
...przegrali z małpą
Osoby biorące udział w eksperymencie miały wyjąć orzeszek. Starania ludzi są wręcz komiczne i momentami żenujące. W pomieszczeniu znajduje się dzbanek z wodą i wystarczy napełnić rurkę, aby orzeszek wypłynął. Wszyscy jednak skupili się na rurce bo takie było zadanie i nie pomyśleli, że można wykorzystać coś do zadania. Na koniec ludzie zobaczyli, jak wykonuje to zadanie małpa. Dodajmy, że niedawno prezentowaliśmy film z krukiem, który wykonywał bardziej skomplikowane zadania. Ptaka możecie zobaczyć poniżej.
Oczywiście eksperyment na pierwszym filmie nie został ukazany naukowo. Nie wiemy ile osób brało udział w próbach i ilu się udało. Mimo to ograniczanie kreatywności przez systemy szkolne jest faktem, o którym wie każdy, ale nie każdy chce o tym głośno mówić.