Komunikacja i negocjowanie w organizacji
Z recenzji dr hab. Elżbiety Jędrych, prof. PŁ: We wszystkich dziedzinach
biznesu sukces organizacji zależy od wiedzy i pomysłowości pracowników,
ich motywacji i zaangażowania w efektywne działanie. Menedżerowie
powinni umacniać te wartości i postawy pracowników, dzięki którym można
kreować ich efektywne zachowania, lojalność i dążenie do sukcesu, a więc
poszukiwać sposobów skutecznego kierowania. Ważnym sposobem takiego
kierowania jest umiejętne komunikowanie się z ludźmi i prowadzenie
negocjacji. Komunikacja odgrywa kluczową rolę we wszystkich aspektach
zarządzania, szczególnie w okresie przyspieszonych przemian. Ludzie
komunikują się formalnie i nieformalnie (oficjalnie i nieoficjalnie),
prezentując i uzgadniając swoje poglądy i racje. Menedżerowie, tworząc
odpowiednie systemy komunikowania się w organizacji, powinni sprzyjać
gotowości ludzi do prowadzenia dialogu, aby komunikacja formalna i
nieformalna uzupełniały się, prowadząc do wzajemnego zrozumienia i chęci
współpracy. Na analogicznych zasadach opierają się negocjacje między
kierownictwem a zespołem oraz wewnątrz zespołu. Skuteczność decyzji i
uzgadniania stanowisk (kompromis, konsensus) zależą od stylów dyskusji ?
czy są one otwarte, rzeczowe i konstruktywne. O przebiegu negocjacji nie
decydują umiejętności indywidualne uczestników, siła ich logiki i
argumentacji, ale odpowiednia infrastruktura, psychologia i sztuka
prowadzenia. W organizacji, gdzie konieczne jest poszukiwanie wzajemnych
korzyści, otwartość, szczerość i partnerskie nastawienie nie oznaczają
słabości i uległości, lecz mądrość, myślenie w kategoriach jutra,
identyfikację z organizacją i jej zadaniami. Takie ujęcie komunikowania
się i negocjowania w organizacji zostało przedstawione w niniejszej
książce. Powinna ona pomóc menedżerom i przyszłym kierownikom w
pozyskiwaniu umiejętności w tym zakresie oraz doskonaleniu stylu
współpracy z ludźmi.