2011.10.27// A. Hoder
Co świadczy o sile współczesnej armii? Nie jest to już jej liczebność, a sprzęt, którego używa, nowości technologiczne i wyposażenie. Od zawsze jednymi z bardziej niebezpiecznych maszyn wojennych są myśliwce bojowe. Jak na przestrzeni ostatniego wieku wyglądała ich ewolucja? Jak zmieniało się ich wyposażenie i uzbrojenie? Czytajcie dalej…
Teoria...
ewolucji...
...myśliwców
Albatros D.IIHistoria samolotów wojennych zwanych później myśliwcami zaczęła się od legendarnego samolotu Albatros D - II. Był to samolot dwupłatowy wykonany przez niemiecką firmę motoryzacyjną Mercedes. Na owe czasy był to szczyt techniki wojskowej. Silnik posiadał moc 160km, co pozwalało osiągnąć prędkość rzędu 175km/h. Albatros D - II uzbrojony był w aż dwa karabiny maszynowe dużego kalibru. Za sterami tej legendy lotnictwa wojskowego zasiadał m.in. Manfred von Richthofen, słynny „Czerwony Baron”, który podczas I wojny światowej zestrzelił ponad 80 alianckich samolotów.
Albatros D - II
Airco DH.2Airco DH.2 to pierwszy samolot od początku projektowany jako myśliwiec. Wszystkie wcześniejsze modele były po prostu adaptacją już istniejących samolotów. Ten dwupłatowiec uzbrojony był w jeden karabin maszynowy dużego kalibru. Początkowo karabin był ruchomy, ale piloci często blokowali go celując całym samolotem, tak jak robi się to do dziś.
Airco DH.2
Mitsubishi A6M ReisenMitsubishi A6M Reisen to morderczy as w rękawie Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej. Słynne „Zero” był wyposażony w silnik o mocy od 780 do 1130km. Uzbrojony w dwa działka i dwa karabiny maszynowe, stał się koszmarem Amerykanów podczas II wojny światowej. Mitsubishi A6M Reisen wykorzystywane były również jako broń w rękach japońskich kamikadze. To również te myśliwce użyte zostały podczas słynnego ataku na Pearl Harbor.
Mitsubishi...
A6M...
... Reisen
North American P - 51 MustangNorth American P - 51 Mustang to pierwszy myśliwiec dalekiego zasięgu. Został skonstruowany w USA na zamówienie Anglików. P - 51 to najbardziej rozpoznawalny myśliwiec II wojny światowej. Jego silnik osiągał moc 2218 km co, pozwalało na osiągnięcie prędkość rzędu 780km/h. Uzbrojony był w aż sześć karabinów maszynowych. North American P - 51 Mustang był prawdziwym postrachem przestworzy, a w szczególności armii niemieckiej.
North American...
P - 51...
...Mustang
Messerschmitt Me 262 SchwalbeMesserschmitt Me 262 Schwalbe miał to być pokaz możliwości technicznych niemieckiej, nazistowskiej armii. Samolot ten był pierwszym w historii myśliwcem o napędzie odrzutowym. Silnik ten potrafił wygenerować ciąg, który rozpędzał maszynę do prędkości 875km/h. Standardowo uzbrojony był w 4 działka kalibru 30 mm. Messerschmitt Me 262 miał stać się cudem ówczesnej techniki. Niestety maszyna była bardzo awaryjna i często zamiast walczyć z aliantami była naprawiana w naziemnym hangarze.
Messerschmitt...
Me 262...
... Schwalbe
MiG-29 FulcrumMyśliwiec MiG - 29 Fulcrum to myśliwiec radzieckiej konstrukcji, który miał stać się konkurentem dla słynnego amerykańskiego F - 16. Niemal 40 sztuk tego samolotu do dziś jest jednym z podstawowych narzędzi obrony powietrznej RP. Silnik odrzutowy może wygenerować ciąg, który rozpędzi maszynę do 2500 km/h. MiG - 29 uzbrojony jest w działka kalibru 30mm. Jest również możliwość powieszenia uzbrojenia, którego ciężar maksymalny nie może przekroczyć 3,5 tony.
MiG-29 Fulcrum
Lockheed Martin F - 22A RaptorLockheed Martin F - 22A Raptor to na dzień dzisiejszy najnowocześniejszy, produkowany masowo myśliwiec świata. Jest on używany w US Army od 2005 roku. Maszyna posiada system, który powoduje, że jest ona niewidzialna dla radarów. Bez pomocy dopalaczy uzyskuje prędkość przelotową 1,5 Macha i mimo to jest jednym z najbardziej zwrotnych myśliwców świata. Uzbrojony jest działko kalibru 20 mm oraz 8 pocisków naprowadzanych na podczerwień i za pomocą radaru. F - 22A Raptor wykorzystywany był m.in. podczas wojny w Iraku.
Lockheed...
Martin F - 22A...
...Raptor
Każda z tych maszyn w swoim czasie budziła postrach wśród wrogów, a wśród konstruktorów była uznana za cud techniki. Zmiany jakie na przestrzeni niespełna 100 lat nastąpiły w konstrukcji, wyposażeniu i uzbrojeniu myśliwców są nie do opisania. Współcześnie mówi się już o maszynach bezzałogowych, lecz jak na razie nic nie zastąpi chłodnej kalkulacji i inteligencji człowieka.