Nieformalne aspekty biznesu
Postępująca globalizacja nie doprowadziła do zatarcia różnic między
krajami. Mają one miejsce mimo sąsiedztwa, kontaktów gospodarczych,
politycznych, zbliżonego języka, np. między Polską a Rosją,
rozwijających się technologii informatycznych. Bardzo często to
znajomość specyfiki danego kraju decyduje o sukcesie przedsięwzięcia, a
przy opracowywaniu stosownej strategii jest ona z reguły pomijana lub
marginalizowana. Rozpoczynając biznes menedżerowie nie zdają sobie tak
naprawdę, do końca sprawy z przyczyn, dzięki którym osiągany jest
sukces. Ogólne podstawy teoretyczne okazują się niewystarczające. Często
bywa też i tak, że niektórzy, z pozoru stojący na straconej pozycji,
zawierają i realizują kontrakty z powodzeniem. Inni, posiadający
doskonałe (wydawałoby się na pierwszy rzut oka) przygotowanie, położenie
geograficzne, wspólną historię, nawet znajomość języka nie mogą
zrozumieć dlaczego sukces jest tak odległy, a prawie wszystkie próby
nawiązania współpracy kończą się niepowodzeniem. Niekiedy ludzie sukcesu
próbują problemy bagatelizować ? twierdząc, iż powodzenie zawdzięczają
sprzyjającemu zbiegowi okoliczności czy też szczęściu. Nie można
twierdzić, że tak się w życiu nie dzieje, ale o wiele lepiej radzi sobie
ten, kto zdarzenia potrafi dostrzec, zrozumieć, a następnie wykorzystać.