Poznajemy historię ojczystą. Podręcznik. Klasa 4. Szkoła podstawowa
Punktem wyjścia do snucia opowieści o dziejach ojczystych jest zapoznanie uczniów z ich najbliższym otoczeniem społecznym, przyrodni czym i geograficznym. Ponieważ w klasie 4. dziecko po raz pierwszy styka się w procesie edukacji z wiedzą historyczną, szczególnie i stotne jest rozbudzenie zainteresowania tą dziedziną. Taki też cel przyświecał autorom podręcznika, którzy za główne zadanie przyjęl i zaznajomienie ucznia z najistotniejszymi faktami i pojęciami dotyczącymi przeszłości ojczystej, rozumianej jako przeszłość rodziny , wspólnoty lokalnej, społeczeństwa i państwa. Służą temu również dostępne niemal każdemu człowiekowi własne odniesienia historyczne (np. ''Historia mojej miejscowości i regionu''). Mają one wspomóc proces utożsamiania się ucznia z tradycją, wspólnotą narodową i pań stwem, a także nauczyć go szacunku dla przeszłości oraz wskazać potrzebę dbania o jej pamiątki.ajlepszą formę przekazu autorzy uznal i krótkie czytanki (jest ich w podręczniku 28 o objętości 5-6 stron tekstu wraz z ilustracjami) podzielone na 3-5 części. Znajdują s ię w nich również ciekawostki i informacje uzupełniające tekst oraz ilustracje i mapy wraz z krótkimi podpisami, a także krótkie fra gmenty źródeł (opisy ważniejszych wydarzeń historycznych, władców, bajek, cytaty wierszy itp.). Ważnym elementem kształcącym pojęcie czasu historycznego są osie czasu umieszczone na początku prawie każdej czytanki. Na końcu czytanek podano zwięzłe objaśnienia trud niejszych pojęć i terminów, pytania i polecenia powtórzeniowe.
- author: Marek Deszczyński, Martyna Deszczyńska