2010.06.01// J. Górszczyk
Ujawniono stenogram rozmów z kokpitu pilotów Tu 154, który rozbił się 10-tego kwietnia. Dokument zawiera aż 41 stron i jest zapisem ostatnich 39-ciu minut lotu.
Początek transmisji zaczyna się o godz. 8:02 czasu polskiego. Kilkanaście minut po starcie piloci rozmawiają o warunkach pogodowych. Są zdziwieni, że tak wcześnie pojawiła się mgła. O godz. 8:17 piloci nie są pewni czy zdołają wylądować. 15 minut przed katastrofą kontroler ruchu lotniczego w Smoleńsku informował załogę prezydenckiego samolotu, że nie ma warunków do lądowania.
Ujawniono...
...stenogram rozmów z kokpitu pilotów...
...prezydenckiego samolotu
O godz. 8:40:06 system TAWS sygnalizuje załodze samolotu, że samolot jest bardzo blisko ziemi. Według załogi, maszyna była 100 metrów nad nią. Ostrzeżenie pojawia się jeszcze po 25-ciu sekundach, po raz kolejny, po 10-ciu sekundach. O godz. 8.40:42 system TAWS podaje komunikat „PULL UP” (do góry).
O godz. 8:40:53 później kontroler wieży powiedział: „Horyzont 101”. Jest to nakaz do zakończenia procedury obniżania samolotu. Minutę po tym, jak jeden z pilotów powiedział „Odchodzimy” samolot rozbił się. Ostatnie, co zarejestrowały czarne skrzynki, to przeraźliwe: „Ku…a”. Transmisja kończy się dokładnie o 8:41:05.
Stenogram rozmów pilotów Tu-154
Kolejne strony stenogramów zbliżają nas...
...do tragicznego finału lotu do Smoleńska
Oto zapis ostatnich chwil załogi samolotu prezydenckiego:
8.40:41,3 samolot jest na wysokości 100 metrów. Po chwili, po raz pierwszy komunikat głosowy systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.40:46,6 po raz kolejny ostrzeżenie TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD - ziemia przed tobą,
8.40:48,7 wysokość 100 metrów i za moment stwierdzenie drugiego pilota- W normie,
Zapis rozmów pilotów Tu-154
8.40:49,6 wysokości 90 metrów i kolejna komenda systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.40:50 wysokość 80 metrów, za chwilę stwierdzenie - Odchodzimy.
8.40:51 sygnał dźwiękowy , F= 400 Hz (wysokość niebezpieczna)
8.40:51,8 wysokość 60 metrów, za chwilę schodzenie do 50 metrów,
8.40:52,4 komenda Horyzont 101, po którym pada informacja o wysokości 40 metrów,
Kolejne strony...
...zapisów rozmów pilotów...
...prezydenckiego Tu-154
8.40:53 kolejne ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.40:54 informacja o wysokości 30 metrów,
8.40:54,7 kontrola wysokości, horyzont,
8.40:55 wysokość 20 metrów i sygnał dźwiękowy F=400 Hz ABSU,
8.40,56 sygnał dźwiękowy, F=800 HZ, bliższa prowadząca,
8.40, 56,6 sygnał dźwiękowy, F=400 Hz ABSU,
8.40:56,6 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.40,57,9 sygnał dźwiękowy, F=400 Hz ABSU,
8.40:58,6 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.40:59,3 Odgłos zderzenia z drzewami,
8.41:00,3 krzyk drugiego pilota - Kurwa mać!
8.41:00,5 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,
8.41:02,0 komenda - odejście na drugi krąg!
8.41:02,7 Krzyk kapitana Kurwaaaa....
8.41:05,4 koniec zapisu.