2016.03.15// J. Kruczek
System odwracania ciągu silników jest wykorzystywany w samolotach do wspomagania hamulców podczas lądowania. Jego wykorzystanie nie jest konieczne na wszystkich lotniskach, ale w niektórych sytuacjach i miejscach okazuje się on nieoceniony.
Na powyższym nagraniu możecie zobaczyć, jak w praktyce działa ten skomplikowany system. Film ukazuje lądowanie odrzutowca pasażerskiego na krótkim pasie startowym. Niewielki dystans jaki może przebyć maszyna sprawia, że piloci muszą użyć ciągu wstecznego. Widać, jak przy silnikach otwierają się klapy. To przez nie wypada strumień powietrza przechodzącego przez silnik. Tym samym odrzut działa w przeciwnym kierunku spowalniając maszynę.
Lądowanie z pomocą ciągu wstecznego
System jest bardzo efektowny i skuteczny. Niestety wpływa on na skomplikowanie silników i co za tym idzie wyższe koszta produkcji. Mimo to na krótkich pasach oraz w czasie lądowania na mokrych i śliskich powierzchniach jest on nieoceniony. Dodajmy tylko, że w samolotach śmigłowych ten sam efekt uzyskuje się za pomocą zmiany położenia łopat wirnika.