Opis produktu: W kanonie prozy amerykańskiej tom 2 Z placu Waszyngtona do Domu z liści
W kanonie prozy amerykańskiej tom 2 Z placu Waszyngtona do Domu z liści
(...) Pytanie, co trzeba i co warto czytać wykracza poza zagadnienie egzaminów szkolnych i sięga sedna tożsamości narodowej. To co uznajemy za literaturę narodową tworzy fundament kultury narodowej, określa odrębność i specyfikę narodu, a na zewnątrz stanowi jego wizerunek. Problematyka tworzenia kanonu dotyczy także literatury obcej, nauczanej na studiach filologicznych i funkcjonującej w obiegu kultury, do którego wchodzi poprzez tłumaczenia, wznowienia wydań i omówienia, dokonywane przez krytyków i historyków literatury. Celem serii W kanonie prozy amerykańskiej jest przybliżanie tych dzieł literatury amerykańskiej, które mają największe szanse znaleźć się na listach lektur lub na półkach w księgarniach bądź też już znalazły drogę do czytelnika w nieformalnym obiegu literatury. Obecny tom - Z placu Waszyngtona do Domu z liści - prowadzi czytelnika od prozy Henry'ego Jamesa, klasyki wytwornego, dziewiętnastowiecznego stylu, do nowoczesnej, nawiązującej do specyfiki tekstu internetowego książki Marka Danielewskiego House of Leaves. Proponujemy literacką wędrówkę od domu do domu: z domu przy placu Waszyngtona, wypełnionego elegancką prozą Henry'ego Jamesa, do domu rodziny Navidson przy Ash Tree Lane, w którym mieszka nowoczesna, wręcz ekscentryczna proza Danielewskiego. Zaczynając peregrynacje w krainie prozy amerykańskiej od perfekcyjnych stylistycznie i zamkniętych w doskonałości formy opowiadań Henry'ego Jamesa, Nathaniela Hawthorne'a, Ambrose Bierce'a dochodzimy, obserwując zasadnicze zmiany w stylu pisania u Ernesta Hemingwaya, Vladimira Nabokova i Kurta Vonneguta, do książki Marka Danielewskiego wywodzącej się z sieci komputerowej, której autor zaprasza czytelnika-internautę do rozbudowywania książki, do bycia nie tylko czytelnikiem, ale wręcz współautorem. Z placu Waszyngtona do Domu z liści jest zbiorem ukazującym przemianę zachodzącą w stylu pisania amerykańskich autorów. Tom stawia sobie także za cel wyeksponowanie pisarzy o wysokim statusie w kulturze popularnej, jakimi są H. P. Lovecraft, Urszula LeGuin i Mark Danielewski. Są to pisarze bardzo różni, ale łączy ich ogromna popularność wśród czytelników, nie ta wymuszona listami lektur, ale wynikająca z niezwykłej atrakcyjności prozy każdego z nich dla współczesnych odbiorców. H.P. Lovecraft, Urszula LeGuin i Mark Danielewski to niewątpliwie autorzy, których można określić mianem kultowych. (...) Prezentowani przez nas pisarze współcześni spełniają zarówno kryteria popularności czytelniczej, jak i wysokiej oceny krytyków (...). Kanoniczność omawianych książek zweryfikuje czas, może również stanowić temat sporu, zwłaszcza w odniesieniu do tych z nich, które przynależą do literatury najnowszej, ale ich wartość literacka jest niekwestionowana. (Ze Wstępu) (...) Wartość pracy jako swoistego podręcznika czy też lektury uzupełniającej jest niezaprzeczalna (...) Dr hab. Marek Wilczyński, prof. Uniwersytetu Gdańskiego