Opis produktu: Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Podręcznik, szkoły wyższe
Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Podręcznik, szkoły wyższe
Książka jest podręcznikiem z zakresu pedagogiki specjalnej. Ma charakter
propedeutyczny zapoznający czytelnika z podstawami tej wiedzy.
Przedstawia zagadnienia w sposób jasny, zwięzły oraz syntetyczny.
Uwzględnia współczesny dorobek pedagogiki specjalnej oraz prezentuje go
w ujęciach najnowszych.
Dokonany przez autorkę wybór zagadnień jest wynikiem przyjęcia
określonej, własnej koncepcji pedagogiki specjalnej, która wyrasta z
najlepszych wzorów z przeszłości, nie negując ich, lecz starając się je
twórczo kontynuować. Idea napisania książki to chęć wyjścia naprzeciw
potrzebom czytelników szukających nowoczesnego i przystępnego
podręcznika. Jednocześnie autorka pragnęła aby po lekturze jej pracy
czytelnik chętnie sięgnął po literaturę bardziej zaawansowaną.
Czytelnik znajdzie na początku fundamentalne informacje o pedagogice
specjalnej jako nauce, jej tożsamości, statusie teoretycznym,
terminologii oraz podstawowych pojęciach. Następnie zaznajomiony
zostanie z wewnętrzną strukturą pedagogiki specjalnej ? dawniej i
współcześnie wyróżnianych subdyscyplinach oraz pozna krótkie
charakterystykami każdej z nich. Następną część książki poświęcono
historii myśli z zakresu pedagogiki specjalnej, ze szczególnym i
dokładnym omówieniem dziejów polskiej pedagogiki specjalnej od okresu
zaborów do roku 1989. Następnie przedstawiono najważniejsze zagadnienia
związane z praktyczną stroną tej nauki tj. kształceniem specjalnym.
Omówiono tutaj podstawowe pojęcia związane z praktycznym wdrażaniem idei
kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, diagnozą
pedagogiczną, teleologią oraz kierunkami oddziaływań rehabilitacyjnych.
Zagadnienia te omówiono na tle współczesnych przemian normalizacyjnych
tego kształcenia. Książkę kończy rozdział przybliżający czytelnikowi
problemy człowieka z niepełnosprawnością, jego specyficzną sytuację
psychospołeczną oraz złożony proces dostosowywania się do własnej
niepełnosprawności.
Redagując książkę starano się zwracać uwagę czytelnika na zagadnienia
kluczowe stosując w tym celu graficzne formy prezentacji treści. Każdy z
rozdziałów zawiera też bloki rozszerzające przeznaczone dla
dociekliwszego czytelnika oraz ciekawostki, które urozmaicają lekturę.
Na końcu każdego rozdziału znajdziemy blok będący podsumowaniem,
zawierający materiały do zapamiętania, ćwiczenia oraz wskazanie dalszej
lektury.