Konsument na rynku e-usług w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Dynamiczny rozwój nowoczesnych form komunikacji wywiera zasadniczy wpływ
na zmiany procesów gospodarowania i spojrzenie na usługi. Jeszcze
niedawno nikt nie przypuszczał, że usługi będzie można świadczyć na
odległość, przy wykorzystaniu komputera, Internetu czy mobilnego aparatu
telefonicznego. Zachodzące we współczesnym świecie dynamiczne zmiany
technologiczne oddziałują na funkcjonowanie rynku usług i sposób ich
świadczenia, a także na zaspokajanie potrzeb przez konsumentów i ich
gospodarstwa domowe. Należy także podkreślić, że współcześnie konsumenci
mogą korzystać nie tylko z e-usług świadczonych w kraju zamieszkania,
ale także z e-usług transgranicznych. Publikacja poświęcona jest
analizie zachowań konsumentów na rynku e-usług w wybranych krajach
Europy Środkowo-Wschodniej, tj. w Estonii, na Litwie, Łotwie, w Polsce i
na Ukrainie. Zaprezentowano e-usługi pogrupowane w trzy bloki ? usługi
publiczne (e-administracja, e-zdrowie, e-edukacja), usługi związane z
czasem wolnym (e-handel, e-kultura, e-turystyka) i usługi finansowe (e-
bankowość, e-ubezpieczenia). Są to sfery, które będą miały w bliższej i
dalszej przyszłości znaczący wpływ na kształtowanie nowoczesnego
społeczeństwa. Jest to także element tworzenia społeczeństwa bez granic.
Wyniki badań pozwoliły stworzyć profil e-konsumentów korzystających z
poszczególnych usług.
- author: Mirosława Janoś-Kresło, Anna Dąbrowska