Nagrody i kary
Praca Doroty Sikory odnosi się do ważnego problemu współczesnej
pedagogiki i psychologii. Pod względem koncepcyjnym i merytorycznym
wnosi ona wartościowy wkład do wiedzy pedagogicznej dotyczącej roli
nagród i kar w procesie wychowania w rodzinie, a także jego wpływu na
sytuację szkolną dziecka we wczesnej fazie okresu dorastania. Praca
ukazuje się w okresie dużego zainteresowania naszego społeczeństwa
problematyką skuteczności kar i nagród jako elementów oddziaływania
wychowawczego w rodzinie. Wyniki badań do pewnego stopnia podważają
stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie polskim w tym zakresie.
Okazuje się bowiem, że tzw. przeciętna rodzina polska pod względem
rodzajów i częstotliwości nagród i kar stosowanych wobec dzieci nie
odbiega istotnie od innych rodzin w krajach europejskich. Zaletą pracy
jest możliwość wykorzystania w praktyce wielu wniosków wynikających z
przeprowadzonych badań.